Sunday 1 November 2015

Apa itu Sistem Dropship Dan Reseller di Bisnes Online Shop




Apa itu Sistem Dropship Dan Reseller di Bisnes Online Shop



Bisnes online adalah jenis bisnes yang sedang diminati oleh ramai pengusaha pada masa kini. Pelbagai jenis sistem banyak diciptakan untuk menyokong idea kreatif dalam bisnes di dunia online . Salah satu jenis istilah sistem yang berlaku adalah sistem dropship dan reseller. Kedua-dua sistem ini merupakan jenis sistem yang sangat mudah untuk dijalankan oleh para bisnes bahkan untuk baru yang menceburi dalam bidang bisnes.

Kadang-kadang kita yang baru mengenali dalam dunia bisnes online bingung untuk fahami kedua-dua istilah ini, padahal kedua-dua istilah itu hanya berbeza sedikit sahaja jika di ertikan. Kandungannya sama sahaja iaitu menjual kembali barang yang didapatkan dari supplier atau distributor kepada konsumen. Untuk lebih jelas kita mari saya jelaskan satu demi persatu :

Sistem Dropship


Sistem dropship yang sering di sebut Dropshipper adalah salah satu sistem jual beli online yang mana untuk menjalankan bisnes online dengan sistem ini anda tidak memerlukan modal sesen pun kerana dengan menjalankan sistem ini, tidak menyediakan stok barang. Kita hanya menawarkan informasi seperti foto atau cara yang lain kepada konsumen, jika konsumen tertarik untuk membeli, barang akan dikirim langsung dari pihak supplier atau pengedarnya.

Seterusnya dari mana dropshiper akan mendapatkan keuntungan ? Walaupun tidak menyediakan stok barang, konsumen yang membeli, akan membayar kepada dropshipper terlebih dahulu, kerana konsumen tidak mengetahui informasi suppliernya. tentunya dengan harga yang sudah di tambahkan untuk keuntungan. Selanjutnya pembayaran tersebut akan di lanjutkan kepada supplier yang memiliki produk dengan harga yang sudah di sepakatkan.




Dengan sistem dropship maka anda tidak memerlukan tempat untuk barang yang akan anda jual. Bahkan, anda tidak perlu mengirim barang yang anda jual kepada pembeli, sebab hal ini akan dilakukan oleh supplier. Peranan dropshipper hanya sebagai sales atau marketer, dan tetap akan mendapatkan keuntungan tiap-tiap kali penjualan. Sebagai gambaran jika anda menjalankan sistem dropship, adalah sebagai berikut:
  1. Anda sebagai Dropshipper harus menentukan partner bisnis yang menjual stok barang tertentu yang memiliki potensi penjualan yang tinggi. Untuk hal ini anda akan mencari dropshipper yang selalu online lewat .
  2.  Anda juga harus mendapatkan izin dari pemilik barang. Dan masa ini biasanya sudah banyak penjual yang membuka peluang dropship.
  3. Jika sudah disetuju maka selanjutnya adalah anda tinggal mengambil gambar-gambar produk yang ingin anda jual kembali. Kemudian anda boleh memasarkan barang tersebut dengan menaikkan sedikit harga barangnya.
  4. Setelah ada yang memesan barang tersebut dan sudah melakukan pembayaran, maka anda boleh menghubungi supplier yang memiliki barang dan membayarkan harga awal yang sudah di sepakatkan.
  5. Kemudian supplier anda akan mengirim barang dengan menulis nama pengirim adalah anda sebagai dropshiper.
Dari penjelasan di atas tentu boleh dikatakan bahawa untuk menjalankan bisnes online sistem dropship relatif sangat mudah dan sangat menguntungkan. Sistem ini juga tidak membuat anda merugikan ketika tidak ada penjualan barang. Sebab, sebenarnya anda tidak memiliki barang sama sekali.


Sistim Reseller


Sedikit berbeza dengan sistim dropship, Reseller menyediakan stok barang terlebih dahulu untuk di jual kembali kepada konsumen. Stok barang didapat dari produsen sebuah produk, dan pihak reseller akan membeli dengan jumlah banyak atau borong supaya mendapatkan harga yang murah.

Sistem ini lebih sederhana untuk dijalankan hanya saja akan memerlukan sejumlah modal, akan tetapi keuntungan biasanya lebih banyak didapatkan di banding dengan menjalankan sistim dropship, kerana produsen boleh memberikan harga yang lebih murah.

Maka dari itu dengan menjalankan bisnes online sistem reseller ini, selain itu boleh menjual secara terus produknya kepada konsumen, boleh juga berpeluang mengumpulkan para dropshipper yang akan membantu meningkatkan pemasaran, sehingga penjualan produk menjadi lebih besar.

2 comments:

  1. Yuk, yang mau bisnis online jilbab via sosmed bisa dropship jilbab ke kami, banyak model banyak warna, resi update setiap hari :-)

    ReplyDelete