Sunday 1 November 2015

Kelebihan dan Kelemahan iPhone 6s

Apple baru saja merilis iPhone 6S dan iPhone 6S Plus


Kelebihan iPhone 6s

Sebagai smartphone flagship terbaru dari Apple, peranti iPhone 6s memiliki banyak kelebihan. Pada segi spesifikasi smartphone iPhone 6s sudah dibekalkan dengan slot berukuran Nano-SIM dan disokong rangkaian 2G GSM untuk kelancaran berkomunikasi.
Kelebihan dari iPhone 6s juga sudah dibekalkan dengan rangkaian 3G dan rangkaian 4G untuk kepada internet dengan kelajuan maksimum. Selain itu, smartphone iPhone 6s juga sudah dilengkapi dengan rangkaian data GPRS serta EDGE yang akan membantu para pengguna iPhone 6s agar tetap dapat kepada internet masa sedang berada ditempat yang belum tersentuh oleh rangkaian 3G mahupun rangkaian 4G.
Masih banyak spesifikasi serta ciri lain yang menyokong smartphone iPhone 6s diantaranya adalah ciri Wi-Fi untuk mengakses internet msa berada diarea hotspot. Perantit iPhone 6s juga sudah dibekalkan dengan ciriGPS yang berfungsi sebagai penunjuk arah saat pengguna iPhone 6s sedang melakukan kegiatan traveling ke tempat yang belum pernah dijamah sebelumnya.


Kelebihan iPhone 6s juga sudah dibekalkan dengan ciri NFC namun hanya dapat digunakan untuk Apple Pay saja. Peranti iPhone 6s juga sudah dilengkapi dengan spesifikasi Bluetooth serta USB yang berfungsi untuk mempermudah para pengguna iPhone 6s masa sedang melakukan kegiatan tukar atau transfer data kerana tanpanya tidak boleh berhubung dengan internet.
iPhone 6s memiliki body ideal dengan paduan dimensi 138.3 x 67.1 mm dengan tebal 7.1 mm serta memiliki berat body 143 gram. Kelebihan iPhone 6s iaitu sudah tersedia dalam berbagai pilihan warna diantaranya adalah warna Space Gray, Silver, Gold dan Rose Gold.
Kelebihan iPhone 6s juga sudah dilengkapi dengan teknologi Fingerprint sensor (Touch ID v2) atau pengimbas cap jari yang berfungsi untuk keamanan. Seperti smartphone Apple lainnya peranti iPhone 6s juga sudah dis Apple pay dan sudah mendapatkan sertifkasi dari Visa, MasterCard, AMEX.
iPhone 6s hadir berbekal layar seluas 4.7 inches dengan perbandingan nisbah antara skrin dan body ~65.6%.  Kelebihan iPhone 6s memiliki resolusi skrin 750 x 1334 pixels serta berkemampuan menghasilkan kerapatan  skrin hingga ~326 ppi pixel density.
Kelebihan iPhone 6s sudah dibekalkan dengan skrin berteknologi LED-backlit IPS LCD, capacitive touchscreen serta mampu menciptakan hingga 16 juta warna. Smartphone iPhone 6s sudah dibekalkan skrin bersifat multitouch serta sudah dilengkapi dengan pelindung skrin Ion-strengthened glass, oleophobic coating. Selain itu iPhone 6s juga sudah disokong dengan 3D Touch display dan Display Zoom.
Beralih ke sektor dapur pacu,iPhone 6s sudah dibekali dengan sistem operasi terbaru Apple iaitu iOS 9 dan dibekalkan dengan chipset Apple A9. Kelebihan iPhone 6s sudah dibekalkan dengan RAM cukup besar iaitu 2 GB yang akan menyokong prestasi dapur pacu iPhone 6s yang lebih maksimum serta responsif.
Kelebihan iPhone 6s selanjutnya pada segi kamera, dimana kamera merupakan salah satu bagian smartphone yang dianggap penting oleh sebagian orang untuk mengabadikan moment berharga. iPhone 6s memiliki kelebihan kerana sudah dibekalkan dengan dual kamera beresolusi lebih tinggi sehingga akan menyokong untuk kegiatan fotografi para pengguna iPhone 6s. Smartphone iPhone 6s sudah dibekalkan kamera utama beresolusi 12 MP setara 4608 x 2592 pixels serta sudah disokong oleh segudang ciri-ciri yang menarik diantaranya adalah ciri phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash, Geo-tagging, simultaneous 4K video and 8MP image recording, touch focus, face/smile detection, HDR (photo/panorama).


Kelebihan lain dari kamera utama iPhone 6s selain sudah dapat digunakan untuk mengambil foto juga sudah dapat difungsikan untuk merakam video. Selain kamera utama iPhone 6s juga sudah dibekalikan dengan kamera depan beresolusi tinggi iaitu 5 MP yang sudah disokong dengan ciri face detection, HDR dan panorama. Kamera depan iPhone 6s tersebut akan memanjakan anda masa berfoto selfie atapun saat video chatting.
Selanjutnya pada segi ruang penyimpanan smartphone iPhone 6s memiliki kelebihan karena tersedia dalam berbagai varian memor internal diantaranya adalah varian 16/64/128 GB. Seperti ciri khas iPhone terdahulu, iPhone 6s juga tidak disokong dengan memori eksternal.


Kelebihan iPhone 6s

  • rangkaian 2G, rangkaian 3G dan rangkaian 4G
  • Ciri Fingerprint sensor dan ciri Apple Pay
  • Luas skrin 7 inches, 750 x 1334 pixels (~326 ppi pixel density)
  • Teknologi skrin LED-backlit IPS LCD, capacitive touchscreen, 16M colors
  • Multitouch
  • Pelindung skrin Ion-strengthened glass, oleophobic coating
  • 3D Touch display dan Display Zoom
  • Varian warna Space Gray, Silver, Gold, Rose Gold
  • Sistem operasi iOS 9
  • Chipset Apple A9
  • Dual kamera
  • Kamera utama 12 MP, 4608 x 2592 pixels, phase detection autofocus, dual-LED (dual tone) flash
  • Fitur Geo-tagging, simultaneous 4K video and 8MP image recording, touch focus, face/smile detection, HDR (photo/panorama)
  • Video
  • Kamera depan 5 MP, face detection, HDR, panorama
  • Memori internal 16/64/128 GB, 2 GB RAM

Kelemahan iPhone 6s

kelemahan iPhone 6s iaitu pada segi bateri, smartphone iPhone 6s masih dibekalkan dengan bateri bersifat Non-removable. iPhone 6s menggunakan bateri jenis Li-Po dengan kapasiti bateri 1715 mAh.



1 comment: