Monday 2 November 2015

Apa itu whatsappweb ?





Apa itu WhatsApp Web? Seperti namanya, WhatsApp Web adalah versi web dari WhatsApp, yang berguna untuk chatting WhatsApp melalui web, menggunakan web browser di PC/komputer atau laptop Anda. Bagaimana cara menggunakan WhatsApp Web?

Pertama sekali, silakan update aplikasi WhatsApp di ponsel Anda (untuk Android, Windows Phone, Blackberry dan Symbian saja, untuk iOS saat ini belum support) ke versi terbaru .

Selanjutnya, buka web.whatsapp.com melalui Google Chrome, Opera, atau Firefox di PC atau laptop Anda. Di situ Anda akan menemukan kode QR besar untuk proses autentikasi nantinya.





PENTING: Bila Anda menggunakan PC atau komputer bersama/milik umum, matikan pilihan Keep me signed in agar riwayat pesan WhatsApp Anda tidak dibaca dan disalahgunakan pihak lain. Bila terlanjur, silakan buka aplikasi WhatsApp di telefon Anda > Menu > WhatsApp Web > Log out from all computers.

Buka aplikasi WhatsApp di telefon Anda, masuk ke Menu > WhatsApp Web, kemudian pindahkan kode QR besar tadi menggunakan telefon Anda.

TIPS: Bila Anda tidak boleh menjumpai tombol OK, GOT IT, sila tekan bahagian kanan bawah popup untuk memulakan pemindahan tersebut.








Apabila pilihan WhatsApp Web belum muncul, sila cuba tutup terus (Force stop) aplikasi WhatsApp Anda lalu mulakan kembali. Bila masih belum muncul, backupriwayat chatting WhatsApp Anda, kemudian lakukan Clear chace, masih belum muncul, cuba Clear data. Apa? belum juga? Uninstall aplikasi WhatsApp Anda dan install kembali. 

kini Anda boleha chatting WhatsApp di PC Anda via WhatsApp Web, tanpa emulator . Mesej yang dihantar dan diterima melalui WhatsApp Web akan automatik segera dengan aplikasi WhatsApp di telefon Anda, jadi Anda tidak perlu bimbang kehilangan mesej WhatsApp masa menggunakan WhatsApp Web.




Untuk mengaktifkan notifikasi WhatsApp di PC Anda (notifikasi desktop dari Google Chrome), klik Turn on desktop notifications di WhatsApp Web lalu klik Allow.




Masa menerima mesej, secara default WhatsApp Web akan mengeluarkan suara, begitu pula telefon Anda . Agar tidak mengganggu, Anda boleh mematikan notifikasi suara di WhatsApp Web melalui Menu (sebelah kiri) > Notifications > hapus semak pada pilihan Sounds.



Sebagai catatan, untuk tetap boleh WhatsAppan via WhatsApp Web, telefon Anda harus tetap terhubung ke internet. Walaubagaimanapun, Anda tak perlu membuka aplikasi WhatsApp di telefon Anda. Sepanjang aplikasi tersebut tetap berjalan di background dan terhubung ke internet, Anda boleh menggunakan WhatsApp Web di PC/komputer atau laptop tanpa masalah.

Berbeza dengan WhatsCloud yang telah dibahas beberapa waktu yang lalu, selain mesej teks dan emoji, Anda boleh mengirim gambar serta mesej suara melalui WhatsApp Web. Selain itu, Anda juga boleh melihat informasi kontak (termasuk Last seen, gambar profil, dan status) serta group WhatsApp Anda langsung melalui WhatsApp Web.

1 comment:

  1. Klo saya udh pke aplikasi whatapp web, mngkn ga saya juga kena

    ReplyDelete